Geregeld draag ik bij aan publicaties over het communicatievak. Ook ben ik zo nu en dan te gast in podcasts over diversiteit en inclusie.
Op deze pagina vind je een selectie hiervan.
Jade Wissink in gesprek met ’the next generation’ over haar ervaring met het realiseren van meer diversiteit op de werkvloer, het belang van inclusie voor een geslaagd divers team in de bouwsector, en de rol van inclusieve communicatie daarin.
Luister in deze aflevering van de People Power Podcast naar de ideeën van Jade Wissink van The Inclusion Studio, Gerben Plasmeijer van Obsession en Sander Van Gelderen van Effectory over Corporate Social Resposibility (CSR) en Diversiteit & Inclusie op de werkvloer.
Hoe zorgen we ervoor dat iedereen in een organisatie mee kan doen en gelijke kansen heeft? Ongeacht gender, bi-culturele achtergrond, sociale status, opleiding… In deze aflevering van Publiek Werk praten we hierover met Jade Wissink. Jade is manager, communicatieadviseur en medeoprichter van The Inclusion Studio.
Hoe pak je de communicatie aan bij een Tweede Kamerverkiezing in coronatijd? Waarbij alles anders en niets vanzelfsprekend of voorspelbaar is? Dat doe je door goed te kijken naar wat kiezers nodig hebben om hun stem uit te brengen. En door steeds opnieuw communicatief maatwerk te leveren, zeker als de omstandigheden daarom vragen. Samen met Angelique Bergers werkten we samen met een aantal communicatietoppers van de directie Communicatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en met tal van intermediaire organisaties aan deze opgave van formaat.
Meer weten over onze ervaringen met het organiseren van een verkiezing in coronatijd? Lees dan ons verhaal ‘Stemmen op maat’ in het boek ‘Communicatieverhaal halen – 2021-2022’ van Arjen P. van Leeuwen (2022).
Interview met Jade Wissink over de 7 geleerde lessen van de communicatieaanpak bij megaproject Ruimte voor de Rivier, samen met accountability specialist Cathelijne Janssen.
Jade Wissink tijdens de Neerlands diep Zomerborrel 2016 ‘Technologie als Gamechanger’, over het succes van projectambassadeurs in bouw- en infraprojecten dankzij nieuwe communicatietechnologieën.
Het communicatievak heeft een massive transformative purpose nodig: een hoger doel om iets radicaal te veranderen.
Daar hoort een hybride communicatieteam bij met daarin strategische netwerkers die vooroplopen.
In het boek ‘CommTalks – 40 thought leaders over het communicatievak van morgen’ delen Jorien Douma en Jade Wissink hun visie op de communicatieafdeling van morgen: het communicatieteam als experts in de voorhoede in plaats van meekijkers achter de coulissen.
Tijd dus voor een vlucht naar voren! Benieuwd naar onze tips? Lees ons hoofdstuk uit het boek.
Hoe kan de overheid anders worden georganiseerd, wat kan er beter en wat kan je hier zelf in bijdragen? Je leest en ziet het in de uitgave ’10 voor de overheid’, een digitaal en interactief boek, waar Jade Wissink een hoofdstuk schreef over haar communicatie aanpak: de Rivierjutters van Ruimte voor de Rivier (pagina 96-98). Het hoofdstuk wordt afgesloten met een filmverslag over de laatste bijeenkomst met deze verhalenvertellers.
Download het boek gratis en laat je inspireren!
Lees het interview met Communicatieman 2014 Ivar Nijhuis en Communicatietalent 2014 Jade Wissink in de jubileumeditie van het vakblad C, ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van Logeion – beroepsvereniging van communicatieadviseurs (pagina 88-89).
Samen met Mariska van der Deen en Eveline du Perron organiseerde Jade Wissink in 2015 een ‘Water Communication Exchange Program’ naar New York en Washington om internationaal kennis uit te wisselen op het gebied van water en communicatie. En als je er dan toch bent is het natuurlijk een buitenkans je onder te dompelen in de hectische strijd om het Witte Huis: de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2015.
Wij schreven er een artikel over in vakblad C van Logeion – beroepsvereniging van communicatieprofessionals (pagina 10-12).
interview Rijkswaterstaat (2015)
Rijkswaterstaat werd in januari 2015 genomineerd als overheidsorganisatie van het jaar. Communicatie bij Ruimte voor de Rivier werd opgevoerd als casus voor de nominatie.
In deze film vertelt Jade Wissink waarom deze communicatieaanpak zo succesvol is geweest.
Hoofdstuk in Het strategisch communicatiefram (2014, 2017) en handboek communicatistrategie (2020)
Zowel in de eerste druk (2014) als in de vierde druk (2017) van het boek Het Strategisch Communicatieframe en in Handboek Communicatiestrategie (2020) schreven Jade Wissink en Jorien Douma over hun ervaringen met het gebruik van het strategisch communicatieframe als communicatiemethode bij het megaproject Ruimte voor de Rivier (1996-2017) van Rijkswaterstaat.
In 2014 werd Jade Wissink voor de communicatiestrategie ‘Anderen vertellen het verhaal’ verkozen tot Communicatietalent van het Jaar door Logeion. De aanpak? Stel niet de organisatie maar de omgeving centraal in je communicatie! Jade ging op zoek naar enthousiaste verhalenvertellers in de projectgebieden van megaproject Ruimte voor de Rivier (Rijkswaterstaat).
Omroep Gelderland volgde een van deze ‘Rivierjutters’ en Jade vertelt over de aanpak.